Bumi Aussie Part 1


Baru aku tahu macam mana perasaan rindu tu bila kita berjauhan dengan orang yang kita sayang...teringat-ingat masa last jumpa en. suami kat airport masa hantar dia untuk mencari rezeki di negara orang...lambaian die...senyuman die,...ehh...yg bukan-bukan aku ni...haha...sat g kang meleh ayak mata tu haa duk teringat...haha

Da hampir 2 bulan en. suami tinggalkan aku dengan anak-anak kat malaysia ni...nak buat macam mane...rezeki kat malaysia dah tak boleh nak dicari...habis bila dicari sumenyer tak menjadi...jadi die amek keputusan untuk berhijrah ke negara lain untuk bekerja...memula tanya jugak betul ke ni..sanggup ke nak berjauhan dengan aku and anak-anak...die cakap nak cari rezeki untuk anak isteri...terpaksalah berkorban...alhamdulillah..sepanjang die kat sana so far semua ok...suami aku bukanlah orang yang berada and bukanlah dari kategori doktor ke lawyer ke engineer ke..bukan..bukan...die hanya manusia biasa je...seorang pemandu lori dan sekarang menjadi pemetik buah sahaja kat aussie....

Kalau tengok berita kua kat surat khabar tu kekadang dup dap dup dap sebab banyak kes kena tipu dengan ejen...sampai airport terkontang-kanting...tapi, alhamdulillah...sepanjang suami aku ke sana...sampai ke hari ni...segalanya dipermudahkan...isteri mana yang tak riso bila baca surat khabar kena tipu beribu-ribu sebab nak cari rezeki kat sana tapi bila sampai sana terkontang kanting sensorang...da la sedare mare sume takde...ko sorang-sorang weh kat sana...kalau aku memang da meleleh da air mata tak berhenti punya...

Insyaallah lepas ni suami aku akan berpindah ke tempat lain pula untuk mencari rezeki yang baik skit dari sebelum ni...bak kata orang...bila kita nak berjaya...kita kena mula dari bawah...betul-betul bawah cari pengalaman and belajar selok belok cara mereka bekerja...aku selalu pesan kat suami aku..bila kita bekerja kat tempat orang kita kena ikut cara diorang...kita tak boleh ikut kepala kita macam kita duk kat malaysia ni...attitude is important..bila kita nak orang suka dengan cara kita bekerja...kita kena tunjukkan attitude yang baik...dan yang paling penting...jaga mata,jaga hati....tu lagi penting...hehe...miss u papa....insyaallah..ade rezeki nanti kita jumpa...

p/s : untuk info bekerja pemetik buah...aku akan cuba update and bagi info yang berguna dan panduan untuk korang...pucuk pangkal hati sendiri...jika nawaitu kita betul..insyaallah dipermudahkan segala urusan...(yang penting : i'm not an agent!)

No comments :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnang

 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT . All rights reserved. | Sign in | Top of page